Wilko Wisse: “We plukken allemaal de vruchten van strategisch onderzoek”

Onder Glas

Stafmedewerker bij tomatenproducent Lans en voorzitter van ondernemersgroep Kas als Energiebron Wilko Wisse vreest voor ongelukken. Binnenkort valt er een gat tussen fundamenteel en toegepast onderzoek want de onderzoeksgelden vanuit het oude Productschap Tuinbouw raken dit jaar op.

Wisse: “Strategisch onderzoek is niet alleen belangrijk voor ons en voor de samenleving, maar ook voor onze klanten. Zo laten we uiteindelijk aan consumenten zien dat de tuinbouw steeds duurzamer wordt. Kas als Energiebron vind ik daarvan een goed voorbeeld, dat behalve veel kennis voor onze sector ook grote uitstraling naar buiten heeft. Kijk bijvoorbeeld naar de energiedoelstellingen. Die hebben we als sector ruim op tijd gehaald, mede door dit onderzoeksprogramma.

Een ander voorbeeld is de opkomst van aardwarmte. Daardoor laat je als tuinbouwsector zien dat je geluiden in de samenleving niet negeert en in staat bent om minder fossiele brandstoffen te gebruiken. Die boodschap is duidelijk over gekomen.

Als er nu niet snel nieuw onderzoeksgeld komt, dan valt er een gat. Dat zullen we volgend jaar nog niet direct merken, maar over een paar jaar wordt dat echt duidelijk. Dan is er geen mogelijkheid meer om resultaten uit fundamenteel onderzoek te vertalen naar technieken voor de praktijk. Bedrijven moeten dan veel te grote risico’s om nieuwe technieken toe te passen. Dus dat er een collectieve inning van onderzoeksgeld moet komen om onze leidende positie als glastuinbouw te behouden, staat voor mij vast.”

Lees hier het complete interview met Wilko Wisse zoals dat is verschenen in Onder Glas januari 2017.

De ondernemerspeiling Kennis in je Kas loopt van 5- 19 mei 2017. Glastuinbouwondernemers kunnen dan hun mening geven over de voortgang en financiering van de drie innovatieprogramma’s Kas als EnergiebronGlastuinbouw Waterproof en Het Nieuwe Doen in Plantgezondheid. Veel technieken en teeltkennis die ondernemers toepassen op hun bedrijf zijn het resultaat van deze drie programma’s. Voorbeelden zijn geïntegreerde gewasbescherming, biologische bestrijders, LED-belichting, CO2-dosering en waterontsmetting. Innovaties die belangrijk zijn om te kunnen blijven voldoen aan de eisen van de markt en de samenleving. Voorzitter Nico van Ruiten van LTO Glaskracht Nederland roept daarom alle ondernemers op hun stem te laten horen, want “de uitslag is bepalend voor de toekomstige koers van de sector met deze programma’s.”

Lees meer over de peiling op Kennis in je Kas. Heeft u de mail niet ontvangen of kunt u hem niet vinden? Neem dan contact op met LTO Glaskracht Nederland. De mail is op 5 mei verstuurd door onderzoeksbureau CheckMarket en nogmaals op 12 mei en op 17 mei. 

Meer nieuws